Defi­ni­tieve Inschrijving aanbe­steding Concessie RGL


16 september 2010

Aan de orde is de Definitieve aanschrijving Aanbesteding Concessie RGL. Gebleken is dat de potentiële exploitanten het risico voor investering in de RGL te hoog vinden. Het voorstel van GS is dat de provincie een groot deel van de risico's voor de exploitanten overneemt, namelijk voor 131 miljoen euro!

Daarmee begeeft de provincie zich op zeer glad ijs. Dit is de taak van de vervoersbedrijven en niet van de provincie. Het is toch te gek voor woorden dat als het bedrijfsleven de risico’s al niet aandurft, de provinciale overheid dit wel gaat doen. Ik vind hier sprake van onverantwoord beleid.
We hebben het hier over een tramverbinding van Gouda naar Katwijk, dat op dit moment door geen enkele vervoersmaatschappij levensvatbaar wordt geacht. Kan de gedeputeerde mij aangeven waarom de provincie deze grote financiële risico’s durft te nemen en hoe hij dit aan de inwoners van Zuid-Holland wil gaan uitleggen?

Toen ruim 15 jaar geleden de eerste plannen voor de RGL werden getekend, werd uitgegaan van een ‘vervoerswaarde’ van 75.000 reizigers per richting per dag. Inmiddels is dat teruggebracht tot 50.000, maar ook dat is veel te hoog. Ter vergelijking: de Randstadrail tussen Den Haag en Rotterdam vervoert 47.000 reizigers per dag. Het is erg onwaarschijnlijk dat de lijn tussen Gouda en Katwijk hogere vervoerswaarden scoort.

De kosten van de RGL worden steeds meer onbeheersbaar. Het tekort op de begroting voor de RGL West moet worden gedekt uit andere ’potjes’; een potje van € 7 miljoen dat komt uit de milieu eisen OV zonder dat hier milieu aspecten tegenover staan. Sterker nog, in de hele concessie (die natuurlijk los staat van dit dekkingstekort) wordt nergens gesproken over milieu, duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen, terwijl dit toch zeker in een concessie thuis hoort. Bent u bereid om dit alsnog op te nemen in de voorgestelde plannen? Ik houd hiervoor een motie achter de hand.
En dan de investering van €1,5 miljoen die moet komen uit het structurele budget intensivering OV, die juist niet gaat over de RGL maar over andere OV projecten.
Hierdoor wordt het overige openbaar vervoer in Zuid-Holland tekort gedaan. Goedkope buskaartjes, gratis bussen rond Kerst, extra diensten van noodzakelijke, maar onrendabele lijnen of nieuwe projecten met Hoogwaardig Openbaar Vervoer worden nu allemaal opgeofferd aan de RijnGouweLijn. Uit de recente voorjaarsnota bleek dat de bestuurders van Zuid-Holland de komende twintig jaar geen beleid meer kunnen ontwikkelen, omdat alle budgettaire ruimte van de provincie is opgebruikt.
Het tekort is overigens gebaseerd op de huidige prijspeilen, terwijl in de concessie wordt gesproken dat gedurende de looptijd van de concessie de volledige BDU indexatie naar de vervoerder toe wordt gegarandeerd, met andere woorden het risico ligt volledig bij de provincie. Ook is het tekort gebaseerd op huidige bekende technieken en knelpunten en zijn toekomstige tegenvallers niet gedekt. Het is een zeer reële verwachting dat het tekort groter wordt en dat het rijk, gelet op de komende bezuinigingsronden, haar bijdrage nog verder gaat verlagen.
Temeer omdat ook andere OV projecten, zoals bijvoorbeeld het 4 -sporig maken van het traject Delft-Schiedam ook op de lange baan is geschoven.

Er staan veel teksten in het voorstel in de zin van ‘naar verwachting zullen de opbrengsten voor de provincie mee vallen’. Waarop baseert GS zich met dit soort uitspraken?
Er zijn al belangrijke grote prestigedebacles waar we van kunnen leren, zoals de Noord-Zuidlijn, de BetuweLijn en de Hoge Snelheidslijn, waarvan de budgetten stelselmatig zijn overschreden. In de besluitfase van deze projecten werden de kosten consequent te laag voorgesteld, en de opbrengsten schromelijk overdreven. Na het genomen besluit bleek de puinhoop waarin men was beland, maar vonden de betrokkenen dat het project te ver gevorderd was om de stekker er nog uit te kunnen trekken.

Kortom, onze fractie vindt het absoluut onverantwoord en niet uit te leggen aan Zuid-Hollandse inwoners om met dit project door te gaan en ons standpunt in deze is. Stoppen met dit onverantwoorde, geldverslindende en financieel risicovolle project!

Interessant voor jou

2e fase MER Rijnlandroute

Lees verder

Bijdrage herindeling gemeenten Goeree overflakkee

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer