Amendement: Wijziging tracékeuze nulvariant Rijnlandroute
AMENDEMENT
Wijziging tracékeuze nulvariant Rijnlandroute
Nummer:
Invullen door Statengriffier
Agendapunt : 2B
Voordrachtnr. : 6476
Onderwerp : Voorstel tracékeuze Rijnlandroute
Provinciale Staten van Zuid-Holland, in vergadering bijeen ter behandeling van bovenvermeld onderwerp;
Besluiten:
Het bij het voornoemde voorstel behorende ontwerpbesluit als volgt te wijzigen:
I. In het ontwerpbesluit wordt na "…….vast te stellen tracékeuze Rijnlandroute ” de punt vervangen door een komma, gevolgd door de volgende tekst:
“"met dien verstande, dat in de Tracékeuze Rijnlandroute
• “wordt besloten voor nulvariant voor de Rijnlandroute;””
en de tracékeuze Rijnlandroute hiermee in overeenstemming te brengen.
Toelichting
Gedeputeerde Staten hebben de keuze gemaakt voor de Rijnlandroute variant ‘Zoeken naar Balans Optimaal’. Daartegen zijn een groot aantal bezwaren tegen, waarvan onderstaand een samenvatting;
• belangrijke natuur en weidevogelgebieden verloren gaan;
• een belangrijke ecologische verbinding tussen de duinen en het groene Hart geheel wordt doorsneden;
• de aanleg van de weg belangrijke negatieve gevolgen heeft voor de stikstofdepositie in Natura 2000 gebieden Coepelduynen en Meyendel en Berkheide;
• vier van de zes betrokken gemeentebesturen zijn tegen de door GS gekozen variant;
• er is zeer weinig draagvlak onder de bevolking en veel inwoners protesteren, omdat de kwaliteit van hun leefomgeving ernstig wordt aangetast;
• naast een economische crisis is er ook een ecologische crisis, die desastreuze gevolgen kan hebben voor mens en dier en ook de economie;
• nagenoeg alle megaprojecten uit het verleden hebben te maken hebben gehad met enorme financiële budgetoverschrijdingen en dat zal zeer waarschijnlijk bij de aanleg van de Rijnlandroute ook het geval zijn, en dat terwijl er tegelijkerlijd miljoenen euro’s bezuinigd moeten worden in de komende tijd;
• het landgoed Berbice wordt ernstig aangetast, terwijl GS in de Provinciale Structuurvisie juist de bescherming van landgoederen heeft opgenomen;
• er testamentair is vastgelegd dat het landgoed Berbice niet mag worden aangetast door een weg; dit vormt een belangrijk juridisch struikelblok;
• kiezen voor de nulvariant spaart het landschap en er komt veel geld beschikbaar, die voor de realisatie van de EHS en de ecologische verbindingszones kan worden gebruikt;
• in het door GS gehanteerde verkeersmodel is de groeiprognose voor de periode 2010-2030 hoger dan de groei in de afgelopen decennia en strookt niet met het landelijk en provinciaal stagneren van het autoverkeer sinds 2005;
• gezien de aangekondigde belasting van het woon-werkverkeer, het achterblijven van de ontwikkeling van Nieuw Valkenburg vanwege de economische crisis, ontwikkelingen als het Nieuwe Werken en thuiswerken, blijvend hoge brandstofprijzen en een landelijke krimp van de beroepsbevolking na 2020 zal het autoverkeer eerder dalen dan zal toenemen;
• gezien het bovenstaande een nieuwe weg niet nodig is, maar kan worden volstaan met aanpassing en verbetering van bestaande wegen;
• in een tijd van forse bezuinigingen (nader toegelicht in de Kadernota 2012) is het onverantwoord en zeer onverstandig is om een dergelijk geldverslindend en financieel onzeker megaproject als de Rijnlandroute aan te gaan; dit kan voor de provincie nog grotere financiële problemen opleveren;
• kiezen voor nulvariant is niet alleen veel goedkoper, maar ook beter voor dieren, natuur, milieu, mensen en cultuurbehoud en genereert geld voor extra investeringen in de natuur en groene ruimte;
Status
Verworpen
Voor
Tegen
Lees onze andere moties
Amendement vergroening bedrijventerreinen
Lees verderAmendement: Wijziging financiering realisatie 3 gebiedsprofielen
Lees verder