Schrif­te­lijke vragen Hand­ha­vings­punten Schiphol in Zuid-Holland


Indiendatum: 10 okt. 2024

Toelichting

In Zuid-Holland is er overlast van Schiphol door intensief vliegverkeer van en naar de Kaagbaan (preferente baan) en de Aalsmeerbaan (niet-preferente baan). Het feit dat Schiphol niet in de Provincie Zuid-Holland ligt, doet er niet aan af dat het beleid dat voor Schiphol wordt gevoerd voor onze Provincie van groot belang is en effecten heeft voor de inwoners van Zuid-Holland. Op 20 maart 2024 heeft de Rechtbank Den Haag uitspraak gedaan in het geding dat het Stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV) heeft aangespannen tegen de Staat der Nederlanden. De rechter heeft, kort weergegeven, beslist dat de ‘fair balance’ tussen de belangen van degenen die betrokken zijn bij het vliegverkeer rond Schiphol jarenlang afwezig is, ten nadele van de omwonenden van Schiphol die slachtoffer zijn van de geluidsoverlast van het vliegverkeer, individuele rechtsbescherming van omwonenden ontbreekt, de Staat binnen een jaar maatregelen moet nemen om dit te herstellen en deze uitspraak uitvoerbaar bij voorraad is.

Ter uitvoering van deze uitspraak werkt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) (onder grote tijdsdruk) aan een nieuw Luchthavenverkeersbesluit (LVB). Hierbij worden in eerste instantie handhavingslocaties vastgesteld. Vervolgens zal, om invulling te kunnen geven aan het handhavingsproces, voor al die locaties een grenswaarde (maximum aan vliegtuiglawaai) moeten worden bepaald. Het nieuwe LVB zal begin 2025 in moeten gaan.

Vragen

  1. Op welke manier wordt de uitspraak van de Rechtbank gewaarborgd voor de inwoners van Zuid-Holland?
  2. En wat zijn de plannen van de Provincie Zuid-Holland om individuele rechtsbescherming van de omwonenden van Schiphol te waarborgen?
  3. Op welke wijze wordt daarbij in de noodzakelijke ‘fair balance’ rekening gehouden met het uitgangspunt dat alle burgers gelijke rechten hebben inzake bescherming tegen de overlast veroorzaakt door het intensieve vliegverkeer?
  4. Op welke wijze wordt rekening gehouden met een ‘fair balance’ tussen de rechten van de inwoners van Zuid-Holland en veroorzakers van geluidsoverlast van het vliegverkeer op Schiphol?

    De huidige bepaling van het geluidsniveau door het vliegverkeer rond Schiphol wordt gedaan door een virtueel berekeningssysteem op basis van handhavingspunten. Met dit systeem wordt berekend of er op een bepaalde locatie sprake is van overschrijding van de geluidsnormen (grenswaarden). In dit systeem worden allerlei gegevens ingevoerd die van invloed zijn op het geluid dat het vliegverkeer produceert. Met deze gegevens worden berekeningen uitgevoerd, die leiden tot een gemiddeld geluidsniveau in een langere periode. De uitkomsten van de berekeningen bepalen mede de wijze waarop Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) het vliegverkeer feitelijk inricht.
  5. Op welke manier wordt nu bepaald of er op een bepaalde locatie sprake is van overschrijding van de geluidsnormen (grenswaarden)?
  6. Wat wordt er bij een handhavingspunt berekend en over welk tijdsbestek wordt het gemiddelde gemeten?
  7. Waarom wordt er berekend met gemiddelden? En is het mogelijk om andere berekeningen te maken die niet enkel in gemiddelden worden uitgedrukt?
  8. Wordt ook het geluidsniveau van vliegtuigen gemeten bij een handhavingspunt?
    - zo ja, zijn er genoeg handhavingspunten
    - zo nee, zijn er voldoende meetpunten in Zuid-Holland die het geluidsniveau van vliegtuigen meten van en naar Schiphol?
  9. Hoeveel handhavingspunten zijn er nu in Zuid-Holland?
  10. Hoeveel handhavingspunten komen in Zuid-Holland erbij?
  11. Wordt er ook gewerkt met meetpunten bij de Kaagbaan en Aalsmeerbaan? Zo ja, meten die ook de geluidsbelasting van de inwoners van Zuid-Holland?
  12. Is het, mogelijk dat er, voor de gebieden die geheel of gedeelte binnen de zgn. 45 dB(A)Lden contour liggen, een fijnmazig stelsel van handhavingspunten komt met handhavingspunten binnen een beperkte afstand van elkaar (250 tot 500 meter). Dit om:
    a. een duidelijk beeld te hebben van de berekende geluidsoverlast die het vliegverkeer in het noordelijk deel van onze provincie veroorzaakt.
    b. optimaal invulling te geven aan de vereiste individuele rechtsbescherming.
  13. Doordat de handhavingspunten en de daaraan gekoppelde grenswaarden louter op berekeningen zijn gebaseerd is het van essentieel belang voor de inwoners van Zuid-Holland dat een stelsel van meetpunten voor vliegtuiglawaai wordt gerealiseerd. Is het mogelijk om in het verlengde van de vereiste individuele rechtsbescherming in Zuid Holland een fijnmazig stelsel van meetpunten te realiseren om het geluidsniveau van het vliegverkeer te meten?
  14. Door het aanwijzen van een beperkt aantal handhavingspunten is er een mogelijkheid dat deze punten worden omzeild in de aanvliegroutes, waardoor er tot een verlaging van het gemeten geluidsniveau kan worden gekomen. Is het mogelijk om meer handhavingspunten in te stellen om dit te voorkomen?
  15. Is het mogelijk dat bewoners van Zuid-Holland ook zelf kunnen meten en dit in een database komt?

Hanke Hoogerwerf Partij voor de Dieren
Lisanne van Damme D66

Indiendatum: 10 okt. 2024
Antwoorddatum: 12 nov. 2024

Klik hier voor de antwoorden.