Bijdrage Begroting 2018 en Programma Zuid-Hollands Groen 2018- 2032


2 november 2017

Voorzitter.

Zuid-Holland doet echt het mini- minimale op het gebied van natuurontwikkeling, namelijk voldoen aan de verplichte internationale doelstellingen en zelfs daaraan wordt niet voldaan en lopen we al vele jaren achter, zowel de laatste jaren en ook weer het afgelopen jaar. We hebben niet de indruk dat deze gedeputeerde zich erg zal inspannen om de doelen te bereiken gezien de tegenvallende resultaten van de afgelopen jaren en de passieve houding.

In de Lerende evaluatie van het Natuurpact (PBL, 2017) wordt geconstateerd dat de gezamenlijke plannen van provincies samen met het beleid voor de Kaderrichtlijn Water (KRW) en het (inter)nationale stikstofbronbeleid het doelbereik van de Vogel- en Habitatrichtlijn (VHR) voor landnatuur naar verwachting kunnen vergroten van circa 55 procent in 2015 tot circa 65 procent in 2027. Er zijn dus aanvullende maatregelen nodig om tot een doelbereik van 100% te komen. Welke maatregelen gaat de gedeputeerde hiervoor nemen? Is de gedeputeerde bereid om een verkenning te laten uitvoeren naar de mogelijke maatregelen die in Zuid-Holland genomen zouden kunnen worden om naar de 100% doelbereik te gaan?

Het menscentrale en economische denken staat centraal in de begroting van dit college. Een voorbeeld: het belang van de natuur en groen voor de mens en voor het economische vestigingsklimaat. Het woord dieren komt in de nota slechts 4 x voor en dan alleen onder de noemer van het doden en bestrijden van dieren en niet de bescherming. Dat de natuur en dieren ook een intrinsieke waarde hebben, daar wordt al helemaal niet over gesproken.

De bescherming van in het wild levende dieren wordt hooguit beperkt tot de bescherming van de weidevogels en dan houdt het ook wel op. En zelfs dat is pappen en nathouden omdat daadwerkelijke maatregelen in de landbouw niet worden genomen. We hebben er geen vertrouwen in dat dit College bereid is om echt keuzes te maken en beslissingen te nemen, die de biodiversiteit werkelijk helpt te verbeteren. Het agrarische landschap ziet er nog wel groen uit, maar is op veel plaatsen zo dood als een pier: geen dieren meer te bekennen, behalve wat ganzen en zwanen, maar ook die zijn hun leven niet zeker in deze provincie. Iedere keer wordt er gesproken over een integrale aanpak, maar vaak is dit strijdig met elkaar, zoals bij landbouw en natuur. De landbouw wordt gedreven door economische belangen en de natuur door ecologische belangen. De PvdD is van mening dat agrarisch natuurbeheer slechts ondersteunend kan zijn aan natuurontwikkeling en natuurbeheer en niet leidend!

De provincie zal duidelijk de stem moeten zijn van de natuur en haar belangen en dat is nu absoluut onvoldoende.

In diverse provincies wordt aan handreiking uitgegeven hoe dieren als de wezel, bunzing, marterachtigen en de hermelijn beschermd kunnen worden. In Zuid-Holland zijn deze dieren zelfs vogelvrij verklaard, wat leidt tot de rare situatie dat deze dieren de Biesbosch in Zuid-Holland niet, maar in Brabant wel worden beschermd. Dit moet echt anders. Ook Zuid-Holland moet maatregelen treffen hoe invulling te geven aan de wettelijke taak van actieve soortenbescherming.

Gebrek aan evaluatie en daadkracht

In 2013 is het beleidsplan Groen aangenomen. Nu is er, na invoering van de WNB per 1-1-2017 een verlate verplichte natuurvisie op stapel, We dringen er bij de gedeputeerde op aan om het gevoerde beleid gedegen te evalueren en met een ambitieuze natuurvisie te komen (motie?)

Ieder jaar weer bleken de geplande natuurdoelen weer niet gehaald te worden,

Het ontbreekt dit college aan daadkracht en ambitie op dit vlak!

De realisatie van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) blijft achter bij de planning. Door het achterblijven van de realisatie schuiven de te realiseren hectares en het bijbehorende budget door naar een steeds kortere realisatieperiode tot 2021. Vooral de jaren 2019-2021 laten daardoor een grote piek zien. Waarom nu wel? We hebben er weinig vertrouwen meer in dat het goed komt.

Financiële ondersteuning opvang in het wild levende dieren

Onlangs heeft de wildopvang Delft via een brief bij het College aan de bel getrokken, omdat zij in 2019 haar deuren moet sluiten als er geen aanvullende financiering komt. De provincie is verantwoordelijk voor de bescherming van in het wild levende dieren. We hebben nog geen afschrift ontvangen van het antwoord van het College aan de wildopvang. Is het College bereid om een substantiële financiële bijdrage te leveren aan deze noodlijdende maar noodzakelijk wildopvang en wanneer kunnen we het afschrift ontvangen?

Recreatieruiters, ruiterpaden ruiterrouteknoopuntennetwerk

Voor het vergroten van de groenbeleving realiseert de provincie recreatieve routenetwerken voor wandelen, fietsen en varen, stad-landverbindingen voor fietsers en toeristische overstappunten (TOP). De provincie betaalt structureel mee aan onderhoud, beheer en doorontwikkeling van recreatiegebieden die in eigendom en beheer zijn van derden. Het gaat met name om gebieden in beheer bij natuur- en recreatieschappen (of hun rechtsopvolger(s)) waarvan de provincie tot 1 januari 2018 deelnemer is.

Niet voor ruiters dus…. De PvdD zal, mogelijk samen met andere partijen, tijdens de PS vergadering een motie indienen om extra geld te investeren in het beheer en onderhoud van ruiterpaden in de recreatiegebieden van ZH. Vele ruiterpaden zijn kwalitatief van zeer slechte kwaliteit. Paarden met hun berijders kunnen op heel veel plaatsen (zeker als het geregend heeft) niet meer op een veilige manier gebruik maken van deze recreatiemogelijkheden (risico voor struikelen en vallen) met als gevolg dat ruiters gebruik maken van de fiets- of voetpaden, die wel van voldoende kwaliteit zijn. Dit kan en mag toch niet de bedoeling zijn. Ruiters komen er als recreanten bekaaid van af. Zo is er wel een fietsknooppuntennetwerk. Bij de Najaarsnota heb ik aangegeven dat we ook een ruiterrouteknooppuntennetwerk willen en we zullen hiervoor tijdens de begrotingsbehandeling hiervoor een motie indienen.

Overige natuurgebieden

Voor overige natuurgebieden buiten Gouwe Wiericke en de Krimpenerwaard zijn er voor deze ‘overige natuurgebieden’ geen gebiedspartijen gevonden die als trekker kunnen fungeren. De organisatie wordt daarom per project ad hoc geregeld. We zijn van mening dat de provincie hier zelf de regie moet pakken en een visie hierop moet ontwikkelen! Er resteren nog 9 projecten hiervoor. Provincie kom in actie!

Ecologische verbindingszones

De realisatie van de ecologische verbindingen is tot nu toe ver achtergebleven op de programmering. Ook de aanpak van de ecologische verbindingen vinden we veel te laks. Bijna jaarlijks hebben we moties in gediend om de realisatie te versnellen. Ook nu weer wordt het naar beneden bijgesteld: van 12 naar een schamele 4 km ecologische verbinding. Zo komen we er niet!

Duurzame landbouw

Nog steeds wordt ingezet op intensivering van de landbouw en schaalvergroting van intensieve veehouderijen. Dit valt niet te rijmen met de nog te realiseren natuur- en milieudoelen. Een afbouw van de intensivering van de landbouw en vermindering van het aantal productiedieren is wat ons betreft onvermijdelijk om de natuurdoelen te behalen en de ecologische crisis aan te pakken. De Programmatische Aanpak Stikstof is zo’n voorbeeld om de kool en de geit te sparen. Het gaat hier nog steeds om de bescherming van economische belangen waar de natuur niet bij gebaat is.

Voedselfamilies

Op zich goed om duurzaam voedsel te produceren voor regionaal gebruik, zodat gesleep met voedsel en dieren wordt vermeden. Er wordt ingezet op vleesmeesters en het stimuleren van het eten van vlees. Het Rijk zet juist in op het eten van minder vlees. Ook het RIVM pleit hiervoor, vanwege de enorme belasting op het milieu en de gezondheid van mensen. Waarom zet het College zich, evenals het Rijk zich niet in op het minder eten van vlees?

Voortgangsrapportage Natuur 2017

Graag zouden we de Voortgangsrapportage Natuur (VRN) 2O17, die aan het Rijk is

aangeboden, toegestuurd krijgen. In de Begroting staat dat die is verzonden aan het Rijk, maar dat bleek nog niet het geval.

Verhoging budget warmteparticipatiefonds

De deelname in het warmteparticipatiefonds wordt met bijna een derde verhoogd van 65 miljoen euro naar 90 miljoen euro. Zomaar 25 miljoen euro erbij! Als antwoord op mijn vraag waarom het verhoogd is, wordt aangegeven dat het fonds het verschil kan maken met het beoogde rendement van projecten op korte termijn. Het gaat om een fors bedrag. Welke risico’s zij aan deze projecten verbonden?

(Omdat er nu al zicht is op een flink aantal perspectiefvolle projecten, waarmee het fonds het

verschil kan maken en het beoogde rendement kan worden gehaald. Over een aantal projecten dient het fonds op zeer korte termijn te beslissen, deze projecten leggen een groot beslag op het fonds, met de bijstorting blijft er voldoende ruimte voor nieuwe warmte projecten)

Duurzaamheidseisen pacht provinciale gronden

Ten slotte. De PvdD is blij met de aanvullende duurzame voorwaarden bij het tijdelijk verpachten van een deel van de provinciale gronden. We hebben hiertoe in november 2016 een motie ingediend. Die is toen helaas niet aangenomen, maar we zijn blij dat het alsnog door het college gedeeltelijk wordt uitgevoerd.

Dit was mijn bijdrage voor de eerste termijn.

Interessant voor jou

Bijdrage Najaarsnota 2017

Lees verder

Bijdrage Faunabeheerplan Smient

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer