Bijdrage Voor­jaarsnota en Kadernota, 30 juni 2010


1 juli 2010

Voorzitter.

Aan de orde is de Voorjaarsnota 2010 en de kadernota 2011-2014

Ik pak een aantal hoofdpunten eruit die voor onze fractie van belang zijn.

Positief is dat het aandeel biologische voeding wordt verhoogd. En dat in 2011 wordt gestreefd naar een CO2 neutrale bedrijfsvoering.

Ik vind het zorgwekkend dat de financiële reserves afnemen en dat in een tijd van steeds meer toenemende bezuinigingen.

Nog veel zorgwekkender is de financiële situatie rond de megaprojecten van de RijnGouweLijn en de Rijnlandroute. De dekking voor deze projecten wordt steeds onzekerder en de kosten nemen alleen maar toe, gezien de onderbouwing in de Voorjaarsnota. Kenmerkend voor dit soort projecten is dat de werkelijke kosten altijd ver boven de geraamde kosten uitstijgen, soms wel tot 200%. Door herbestemming binnen de OV en MPI middelen kan voor een deel aan dekking voor de bovengenoemde projecten worden gevonden. Een groot deel van het budget OV Holland Rijnland en middelen uit het budget Milieueisen Openbaar Vervoer en het budget voor het intensiveren van het Openbaar Vervoer, worden allemaal herbestemd ten behoeve van de RijnGouwelijn. Dit gaat ten koste van andere OV faciliteiten in Zuid-Holland en heel veel geld, in totaal zo’n 46 miljoen, wordt nu in 1 project gestopt: de RGL. Dit is niet verstandig.
Ook de Openbaar Vervoerorganisatie ROVER pleit ervoor het belang van de reiziger voorop te stellen en om je niet te laten leiden door formele standpunten en prestigeoverwegingen. De organisatie pleit voor een time-out om te komen tot een heroverweging van de plannen. Mijn fractie kan dit pleidooi van harte ondersteunen.
Samengevat: wat een financiële onzekerheid. Heel vaak heb ik al gewaarschuwd voor tekorten voor de realisatie van de RGL. De begroting is voor nu en de komende jaren bij lange na niet dekkend en mijn fractie vindt het dan ook onaanvaardbaar om hiermee door te gaan, temeer in een tijd van forse bezuinigingen, die eraan komen. Stoppen dus met dit soort prestigeprojecten, die handenvol geld kosten.
Hetzelfde geldt voor de Rijnlandroute, waar nog enorme tekorten voor zijn. Ik dien een motie in om deze dure projecten opnieuw in overweging te nemen en tijdelijk op te schorten, totdat er meer helderheid is over voldoende financiële dekking ervan.

Er wordt 1 mln euro beschikbaar gesteld voor ontsluitende infrastructuur voor de vestiging op de uiteindelijk te kiezen locatie op bedrijventerrein Polder Nieuwland te Papendrecht en Alblasserdam van de Stork JSF fabriek. Mijn fractie is van mening dat dit besluit vooruitloopt op nog te nemen landelijke besluiten hierover. Een meerderheid in de 2e Kamer is tegen verdere financiering van het JSF project. Investering hierin door de provincie Zuid-Holland is dan ook erg voorbarig en onverstandig. Kan de gedeputeerde mij antwoord geven op de vraag waarom hij zoveel geld wil steken in iets waarover nog besluitvorming moet plaatsvinden?

Op pagina 14 van de Voorjaarsnota 2010 wordt vermeld dat 0,83 mln euro vanuit het Actie programma Duurzame Innovatie, bestemd voor Energie en Klimaat en Ruimte, vrijvalt naar de financiële reserve. Duurzame innovatie is juist van belang voor duurzame economische ontwikkelingen in Zuid-Holland en mijn fractie vindt het daarom van belang om deze gelden te blijven labelen aan duurzame innovatie en niet te laten vrijvallen naar de algemene reserves. Ik dien hiervoor een amendement in.

Tot slot de natuurontwikkeling en biodiversiteit. In de kadernota wordt vermeld dat een eigen systeem om de natuurkwaliteit in Zuid-Holland te monitoren en te meten niet voorhanden is. Dit is raar: je ontwikkelt natuur, maar vervolgens weet je niet wat je ontwikkelt en wat de effecten ervan zijn. Je weet dus niet waarop je stuurt. Het is toch van belang dat als je natuur ontwikkelt, je toch ook wilt weten wat je precies ontwikkelt en dat daar doelstellingen aan ten grondslag liggen. Is de gedeputeerde bereid om in samenwerking met de diverse natuurorganisaties te bespreken welke mogelijkheden er in gezamenlijkheid zijn om doelstellingen op dit gebied nader uit te werken en de natuurkwaliteit te gaan monitoren en meten?
Tot zover mijn bijdrage aan de Kadernota en Voorjaarsnota. Dank u wel.

Interessant voor jou

Bijdrage Provinciale Structuurvisie 30 juni 2010

Lees verder

Bespreking Provinciale Structuurvisie en Provinciale Verordening

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer