RTHA
Niet meer starts en landingen van vliegtuigen vanaf voormalig Zestienhoven. Dat is de conclusie na uitgebreid onderzoek door de verkenner. Logisch, meer vliegtuigen betekent meer herrie- en stankoverlast. Daar zullen omwonenden natuurlijk op tegen zijn.
Helaas is er ook veel niet onderzocht, vooral omdat het niet in de opdracht stond om te onderzoeken. De verkenner heeft niet gevraagd naar wat mensen eventueel vinden van krimp van de luchthaven.
Ook heeft de verkenner niet gevraagd naar hoe mensen de overlast van de traumahelikopters ervaren.
Uit de hoorzitting bleek dat de omwonenden de overlast van traumahelikopters accepteren. Op papier vergelijkbaar lawaai van vakantievluchten wordt daarentegen als extra hinderlijk ervaren.
Onze fractie deelt niet de constatering van de verkenner dat “er draagvlak is voor het optimaliseren van het commerciële verkeer binnen de huidige geluidruimte.” Dit is namelijk ook al niet onderzocht.
Het uitplaatsen van helikopters creëert niet meer geluidsruimte. Het is zou toch vreemd zijn dat wanneer je de vluchten van commercieel luchtverkeer en maatschappelijk luchtverkeer opknipt, de geluidsruimte niet opknipt maar vergroot. Onze fractie heeft geen principieel bezwaar tegen uitplaatsen, maar wel veel praktische bezwaren. Voormalig Zestienhoven is de beste plek voor maatschappelijk luchtverkeer en andere locaties zijn lastig te vinden en duur om in te richten. Uitplaatsen van de traumahelikopters is wat onze fractie betreft een overbodige optie.
Waarom de traumahelikopter verbannen, de traumahelikopter is niet het probleem. Het probleem zijn de commerciële vluchten. Die vervuilen meer en zorgen voor meer overlast.
De overheid promoot het vliegen oneigenlijk. Elke subsidie op een windmolen wordt door een selecte groep bejammerd terwijl het vele male grotere belastingvoordeel op kerosine zelden onderwerp van discussie is.
De CO2-uitstoot van vliegtuigen telt niet mee bij CO-2-reductiedoelstellingen. Dat terwijl de luchtvaart verantwoordelijk is voor zo’n 10% van de klimaatverandering die Nederland veroorzaakt. Zelfs het lawaai van vliegtuigen telt niet mee bij stiltegebieden.
Deze Wild-Westsituatie van regelarmoede voor vliegen is dramatisch. De wereld moet hard werken om de klimaatdoelstellingen van de Parijsakkoorden te halen. Niet omdat het afgesproken is, maar omdat klimaatverandering simpelweg niet erg prettig is.
De aarde zelf komt er wel bovenop al kost het wellicht honderdduizend jaar, klimaatverandering is niets nieuws. Zeer snelle door de mens veroorzaakte klimaatverandering is wel nieuw.
En er zijn veel slachtoffers.
De slachtoffers zijn iedereen die nu al vindt dat zijn waterschapsbelastingen te hoog zijn, iedereen die nu al vindt dat er te veel klimaatvluchtelingen komen, iedereen die inwoner is van eilanden zoals de Malediven of het grootste deel van de bevolking van een land als Bangladesh.
De vorig jaar gepubliceerde analyse van het VN-bureau voor Rampen en Risicoreductie toont aan dat de meest verwoestende natuurrampen bijna allemaal klimaat gerelateerd zijn. Uit de analyse blijkt in 2015 ruim 90 miljoen slachtoffers waren van rampen die door klimaatverandering veroorzaakt waren. In Frankrijk alleen kwamen er dat jaar al ruim 3 duizend mensen te overlijden door de hitte. De geschatte schade is 66,5 miljard voor het jaar 2015 alleen.
En dan spreek ik nog niet over de dieren. Ruim 1 op de 5 vogelsoorten dreigt uit te sterven. Ongeveer dertig procent van het koraal en ruim 40 procent van de amfibieën.( International Union for Conservation of Nature, waar in Nederland onder meer Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Milieudefensie bij zijn aangesloten.)
Daarom willen wij krimp van de luchthaven.
Kortom herrie- en stankoverlast zijn al overtuigende redenen om tegen dit advies te zijn.
Maar voor onze fractie is heel veel belangrijker nog dat
Uitbreiding van commerciële vluchten absoluut onacceptabel is zelfs als er enkel heerlijk ruikende en fluisterstille vliegtuigen vliegen op voormalig Zestienhoven – zolang de CO2-uitstoot zo extreem is.
Interessant voor jou
Bijdrage Faunabeheerplannen Zuid-Holland 2017 voor: jachtsoorten, ekster, roek, kauw, zwarte kraai, vos
Lees verderBijdrage VJN Kadernota 2017
Lees verder