Schriftelijke vervolgvragen RijnGouweLijn (RGL)
Indiendatum: feb. 2011
SCHRIFTELIJKE VRAGEN
Aan : Gedeputeerde Staten
Datum : 10 februari 2011
Onderwerp : Schriftelijke vervolgvragen RijnGouweLijn (RGL)
Toelichting
In november 2010 is door onze fractie een aantal vragen gesteld over de RijnGouwelijn (vragen 2416). Na het antwoord op deze vragen zijn nog enkele mededelingen aan Provinciale Staten verstrekt, die betrekking hebben op dit dossier, of er mee samenhangen. Het gaat om Principekeuzes korting Brede Doeluitkering (BDU) als gevolg van het regeerakkoord 2010 ‘Uitstel nota van uitgangspunten busconcessie Zuid-Holland Noord’ en de ‘Nota budgetbehoefte beheer en onderhoud 2012-2015’.
Naar aanleiding van deze stukken, alsmede de ter inzage gelegde gunningsleidraad, wil de fractie van de Partij voor de Dieren de volgende vragen aan u voorleggen.
Vragen
1. Hoeveel inschrijvingen heeft u ontvangen op de in de gunningsleidraad vermelde datum van uiterste inzending (25 januari 2011)
2. Gaat u gunnen voorafgaand aan de nota van uitgangspunten busconcessie Zuid-Holland Noord, of na vaststelling daarvan en in samenhang daarmee?
3. Hoe bent u van plan bij de gunning om te gaan met het RGL-trajectdeel ESTEC- Noordwijk kust?
4. Kunt u, indien het gedeelte ESTEC- Noordwijk kust niet wordt aangelegd, op korte termijn tot besteding overgaan van de door de Staten vastgestelde extra 10 mln voor OV-knelpunten in Holland Rijnland (deze besteding is aangehouden in verband met uw voornemen de Staten voor te stellen deze 10 mln te gebruiken als dekkingsmiddel voor het trajectdeel ESTEC – Noordwijk kust)?
5. Deelt u onze conclusie dat volgens het overzicht principekeuzes korting BDU de busconcessie t/m 2025 en de huidige RGL (sprinterdienst Gouda-Alphen-Leiden) budgettair op het huidige niveau zouden kunnen worden gehandhaafd indien niet tot in exploitatie nemen van de RGL zou worden overgegaan? Zo nee, waarom niet?
6. De te verlenen concessie RGL-nieuwe stijl is een nieuwe concessie; volgens de principekeuzes korting BDU dient deze op een lager niveau te worden vastgesteld dan eerder voorzien. Wat betekent dit voor de frequentie?
7. In de startnotitie voor het Milieu Effect Rapportage (MER) onderzoek RGL komen drie hoofdvarianten voor het tracé voor. Heeft het nieuwe College van GS de mogelijkheid om te kiezen voor de variant bestaand spoor indien deze er beter uitkomt dan de andere varianten? Zo nee, waarom heeft u hier geen rekening mee gehouden?
8. Volgens het antwoord op vraag 5 bij de vragen 2416 worden de kosten van beheer en onderhoud van de RGL nu geschat op € 9,3 miljoen. Komt de verlaging omdat het deel ESTEC – Noordwijk kust niet wordt aangelegd, of zijn er andere redenen (zoals verlaging van de normen) en zo ja welke?
9. Volgens de Nota budgetbehoefte beheer en onderhoud dient het geld voor de RijnGouwelijn nog gevonden te worden (blz 32). Ze zijn inderdaad niet te vinden in het meerjarenoverzicht t/m 2025 in de 5 minuten versie. Gaat u de nota nog actualiseren met het benodigde budget voor beheer en onderhoud van de RijnGouwelijn en zo ja, wanneer kunt u Provinciale Staten hierover inlichten?
A.H.K. van Viegen
Fractievoorzitter Partij voor de Dieren
Provinciale Staten Zuid-Holland
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen ‘Gif in de Bollenstreek’
Lees verderSchriftelijke vervolgvragen kreken van Voorne en Strypse Wetering
Lees verder