Schrif­te­lijke vragen milieu- en natuur­com­pen­satie Rijn­land­route Corbu­lo­tunnel


Indiendatum: 15 sep. 2024

Vragen

  1. Kent u het bericht ‘Minder verkeer, maar meer herrie door ingebruikname N434’[1] en ‘Opening nieuwe Corbulotunnel heeft verkeersoverlast in Leiden verplaatst van wonen aan een weiland tot wonen aan een ringweg’[2]?
  2. Hoe verklaart het college dat, ondanks de berekeningen van geluidsoverlast die voor de Rijnlandroute en Corbulotunnel zijn gemaakt, nu toch veel meer geluidsoverlast wordt ondervonden door omwonenden dan eerder is berekend en het dus in de praktijk anders uitpakt?
  3. Is er vooraf met modellen gewerkt om de impact van het niet overdekte stuk van de tunnel op omgeving in kaart te brengen, en zo ja, hoe verhoudt die data zich met de werkelijkheid na oplevering? Hoe betrouwbaar is zo'n vooraf impact-analyse dan nog? Kunt u dit goed onderbouwd nader toelichten?
  4. Welke duurzame maatregelen zouden nog genomen kunnen worden tegen de geluidsoverlast?
  5. Klopt het dat de Raad van State een jaar na openstelling van de tunnel een ‘opleveringstoets’ zal uitvoeren? Zo ja, komt deze toets er en kunt u mogelijk aangeven wat deze toetst inhoudt?
  6. Indien de toets wordt uitgevoerd, kunnen PS deze ontvangen en kunt u dan aangeven wat u met de uitkomsten hiervan gaat doen?
  7. Worden er milieunormen overschreden nu de tunnel in werking is, en zo ja, welke milieunormen en welke maatregelen worden in dat geval getroffen?
  8. Volgens onze informatie is een groot deel van de weidevogels en lepelaars in de omgeving van de Rijnlandroute verdwenen en niet teruggekomen. Kunt u aangeven wat er is gedaan om de aangetaste gebieden, waarin de weidevogels leefden, te compenseren en wat hier van de resultaten tot nu toe zijn?
  9. Onze fractie heeft meldingen ontvangen dat de recent geplante bomen langs de Corbulotunnel zijn doodgegaan. Kunt u toelichten waarom deze aanplant niet succesvol is geweest en ons informeren over de huidige status van de groencompensatie?[3]
  10. In antwoorden op GroenLinks januari 2018 is gesteld dat ‘Er wordt niet uitgegaan van aantallen bomen, omdat dit minder zegt over de ruimtelijke en ecologische kwaliteit van de beplanting die terug komt’.[4] Kunt u aangeven hoeveel bomen er geplant zijn en wat het effect is voor de ruimtelijke en ecologische kwaliteit van de beplanting?
  11. Hoe wordt de ruimtelijke en ecologische kwaliteit gemonitord? Kunt u dit goed onderbouwd nader toelichten?
  12. In dezelfde antwoorden op vragen van GroenLinks is gesteld dat ‘significante aantasting van natuur compensatie-plichtig is als deze behoort tot het Natuurnetwerk Nederland (NNN). Bij compensatie daarvan krijgt de uitgevoerde compensatie in normale gevallen ook weer de status van NNN.’ Kunt u aangeven of, en zo ja welke, gebieden compensatie-plichtig waren?
  13. Indien ja, hoe zijn deze NNN-gebieden gecompenseerd?

Carla van Viegen
Fractievoorzitter partij voor de Dieren
Provincie Zuid-Holland

[1] https://sleutelstad.nl/2024/07/14/minder-verkeer-maar-meer-herrie-door-ingebruikname-n434/
[2] https://www.leidschdagblad.nl/regio/leiden/opening-nieuwe-corbulotunnel-heeft-verkeersoverlast-in-leiden-verplaatst.-van-wonen-aan-een-weiland-tot-wonen-aan-een-ringweg/18974899.html
[3] https://rijnlandroute.nl/groencompensatie-rijnlandroute-van-start/
[4]https://pzh.notubiz.nl/document/11236259/1/3351+ANTWOORDEN+Statenfractie+GroenLinks+Bomencompensatie+++natuurcompensatie+vanwege+aanleg+Rijnlandroute

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen PFAS lozingen vanuit Duitsland in de Rijn

Lees verder

Technische vragen Groeiagenda Natuurinclusief ZH en technische vragen Water

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer