Schrif­te­lijke vragen risico’s mest­ver­werking als ener­giebron


Indiendatum: apr. 2017

Toelichting

Vrijdag 31 maart jongstleden kwam in Zevekote te België een salpetergaswolk vrij, die leidde tot een evacuatie van vele honderden mensen uit twee dorpen, die pas na een dag weer terug konden naar hun woningen.

De tank was vrij nieuw en was acht dagen voor het ongeluk nog gekeurd. Het bedrijf stond in de sector bekend als toonbeeld van duurzame mestverwerking en heeft alle vergunningen die noodzakelijk zijn.

Toxicoloog Jacob de Boer geeft aan dat het inademen van salpeterzuur slecht is voor de longen. Ook kun je er volgens hem enorme brandplekken door oplopen, met grote littekens als gevolg. Bij een incident met zwavelzuur blijken mensen last te kunnen krijgen van irritaties aan ogen en luchtwegen.

Naar aanleiding van deze toelichting wil ondergetekende de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten voorleggen.

Vragen

1. In hoeverre beoordeelt u mestfabrieken als een duurzame en veilige manier van energievoorziening? Kunt u dit nader onderbouwen?

2. Wat is in Zuid-Holland de maximaal provinciaal te vergunnen mestverwekingscapaciteit?

3. Kunt u een overzicht overleggen van vergunde hoeveelheden salpeterzuur- en zwavelzuuropslag van de mestverwerkingsinstallaties (MVI’s) in Zuid-Holland? Zo nee, waarom niet en bent u van plan om dit alsnog te gaan registreren?

4. Heeft de provincie een beeld van hoeveel MVI’s en agrariërs gebruik maken van een chemisch luchtwassysteem en hoeveel agrariërs gebruik maken van wasvloeistof waarin bacteriën zitten? Zo ja, kunt u hiervan een overzicht geven? Zo nee, waarom niet en bent u van plan om dit alsnog te gaan registreren?

5. Met betrekking tot BRZO-bedrijven worden veiligheidsnormen gehanteerd.[1] Wordt voor luchtwassers ook een veiligheidsnorm gehanteerd? ? Zo ja, wat zijn deze normen en waarop zijn deze gebaseerd? Zo nee, kunt u aangeven waarom dat niet zo is?

6. Worden de gevaren van het gebruik van salpeterzuur en zwavelzuur bij MVI’s meegenomen in een milieueffectenrapportage (MER) of een andere risicobeoordeling? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

7. Wordt de aanvoer van salpeterzuur en zwavelzuur met tankwagens – wat betrekking heeft op het hele gebied van de route, i.p.v. alleen het gebied rond de MVI – meegenomen in de een MER of een andere risicobeoordeling? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

8. Wat zijn volgens u de gevolgen voor de volksgezondheid bij dergelijke incidenten?

9. Met welke gevolgen voor flora en fauna wordt rekening gehouden in geval van dergelijke incidenten?

10. In het geval dat de betreffende ondernemer de schade van een dergelijk incident niet zelf kan betalen, wie is er dan daadwerkelijk verantwoordelijk voor de schade?

11. Hoe schat u het risico in dat een dergelijk incident kan plaatsvinden in Zuid-Holland en welke voorzorgsmaatregelen worden er getroffen om dit te voorkomen?

12. Gelden in Nederland dezelfde voorschriften als in België? Zo ja, acht u deze afdoende, gezien het feit dat de betreffende tank alle vergunningen had en acht dagen voor het ongeluk nog was goedgekeurd? Zo nee, wat zijn de verschillen waaruit kan blijken dat een dergelijk incident in Nederland formeel zou zijn voorkomen?

13. Bent u bereid aanvullende maatregelen te treffen? Zo ja welke?

Bart Canton

Partij voor de Dieren

[1] Er zijn contouren waarbinnen de kans op een dodelijk ongeval groter is dan eens in de 100.000 jaar. Binnen deze contouren mag niet gebouwd worden. Voor nog gevaarlijkere stoffen geldt een norm van eens in de 1 miljoen jaar.

Indiendatum: apr. 2017
Antwoorddatum: 31 mei 2017

Klik hier voor de antwoorden.

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen bestemmingsplan natuur- en recreatiegebied Schieveen

Lees verder

Vervolgvragen effecten agrarisch natuurbeheer Krimpenerwaard en Gouwe Wiericke

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer