Schrif­te­lijke vragen spoor­wegen


Indiendatum: feb. 2017

Toelichting

De afgelopen jaren hebben de Staten de ontwikkelingen rondom het station Dordrecht nauwgezet gevolgd. De nieuwe dienstregeling van NS is ingegaan op 11 december jongstleden. Sindsdien heeft reizigersorganisatie Rover een “regen” van klachten ontvangen. Naar aanleiding van de dienstregeling en de ervaringen van reizigers constateert Rover: “De reistijd richting Breda, Tilburg en Den Haag is fors toegenomen.” Dit mede omdat Dordrecht – aldus Rover – “geen Intercitystation” meer is. Voorlopig zal er eenmaal per uur een intercity Dordrecht-Breda rijden, gefinancierd door het ministerie van I&M. Een tweede klacht is dat de nieuwe dienstregeling van NS minder robuust is vanwege vele krappe aansluitingen.

Effecten merkbaar op station Dordrecht zijn dat er veel vollere treinen zijn dan voorheen, omdat hetzelfde aantal reizigers in een kleiner aantal treinen moet. Met als gevolg dat er, ook buiten de spits, vaak te weinig zitplaatsen zijn. Daarnaast is de overstap vanuit de MerwedeLingeLijn nog krapper geworden dan het al voorheen was. Nu is de wachttijd als de overstap gemist wordt ook veel langer geworden. De verbinding naar het zuiden moet vaak gemaakt worden met een overstap op Dordrecht, de trein waarop overgestapt moet worden, wacht vaak niet, met lange wachttijden tot gevolg. Al deze gevolgen leiden tot een verhoogde kans dat mensen besluiten niet meer met de trein te reizen op in de regio Dordrecht-Gorinchem.

Vragen

1. Bent u op de hoogte van het bericht “Klachtenregen over NS-dienstregeling”.[1]

2. Bent u op de hoogte van de toename van reistijd tussen Dordrecht en Breda?

3. Deelt u de mening van Rover dat Dordrecht “geen intercitystation” meer is?

4. Bent u met de indieners van mening dat het eventueel weghalen van de status van Intercitystation onacceptabele negatieve gevolgen heeft voor de reiziger? Zo nee, waarom niet?

5. De afgelopen maanden is bij storingen en vertragingen regelmatig een intercity Rotterdam-Dordrecht verlengd tot Breda. Kunt u inzichtelijk maken hoe vaak dat is gebeurd en waarom dat wel/niet op structurele basis zou kunnen?

6. NS heeft onlangs aangekondigd vanaf de dienstregeling 2018 in de ochtend- en avondspits een intercity in te leggen tussen de Randstad en Zeeland. In de berichtgeving wordt niet gesproken over een stop in Dordrecht. Bent u bereid er bij de NS op aan te dringen dat deze intercity ook in Dordrecht halteert?

7. Er zijn grote verschillen tussen intercitygemeenten en hoe hun belangen door de NS worden gewogen. Heeft de provincie kennis van welke (harde) criteria de NS hanteert bij het instellen van een intercitystation? Heeft de provincie op dit punt invloed? Zo ja welke?

Toelichting op vraag 8:
Volgens Rover is de nieuwe dienstregeling van NS minder robuust. Door de vele krappe aansluitingen missen reizigers bij de minste vertraging hun trein.

8. Op welke wijze weegt de provincie het aantal overstappen en overstaptijd mee bij concessieverlening?

Bart Canton (Partij voor de Dieren)

Paul Breitbarth (D66)

Lies van Aelst (SP)

Berend Potjer (GroenLinks)

Wilco Scheurwater (SGP & ChristenUnie)

[1] https://www.ovmagazine.nl/2017/01/klachtenregen-over-ns-dienstregeling-1838/v

Indiendatum: feb. 2017
Antwoorddatum: 15 mrt. 2017

Klik hier voor de antwoorden.

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen plannen natuurbegraafplaats Bonnenpolder Hoek van Holland

Lees verder

Effecten agrarisch natuurbeheer

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer