Bijdrage BW commissie Begroting 2025 Infrastructuur
Voorzitter,
Het Nederlandse fietsbeleid is voor veel landen een voorbeeld.
YouTube staat vol Amerikaanse clips die lyrisch zijn over ‘Dutch Street design’. In tegenstelling tot hun straten, zijn onze straten veilig voor fietsers, voetgangers en automobilisten. Als we ons land door hun ogen zien, dan zien we hoe goed het bij ons is. En dan zie je ook wat de gevolgen zijn van een systeem waarin alleen de auto telt: onveiligheid, onbereikbaarheid, afhankelijkheid, onvrijheid, bijvoorbeeld onvrijheid van tieners zonder rijbewijs. En heel veel fileleed.
‘Dutch Street design’ is in tientallen jaren tot stand gekomen onder bestuur van diverse pluimage. Het wordt links en rechts gedragen. Het is een succes waar we trots op mogen zijn.
Het sleutelwoord is veiligheid. Veilig kunnen lopen, fietsen en rijden. En dan praten we met name over infrastructuur, dus niet, of niet alleen, over cursussen over veiligheid en het soort maatregelen dat in de begroting wordt genoemd.
Nu, lezen we ook in de begroting, loopt het aantal verkeersslachtoffers weer op. Ons leven verandert ook: auto’s worden zwaarder en groter, fietsen gaan harder, er is een grote verschuiving naar fietsgebruik. En de fiets-infrastructuur moet daarop worden aangepast om veilig te blijven.
En door tientallen jaren beleid, dat niet verloren mag gaan, hebben we nu echt de kans om een ideale mix te maken van fiets, trein, deelauto en eigen auto.
Wij hopen dat het college bij blijft dragen aan deze traditie. En dat er op de begroting ruimte is om het succes voort te zetten. Met veilige infrastructuur voorop. Bijvoorbeeld geld voor verbreding van de weg tussen Delft en Rotterdam. Wil de gedeputeerde dat bevestigen en zijn inzet daarvoor toelichten?
Robert Jan Vonk
Fractievolger Partij voor de Dieren
Provincie Zuid-Holland
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage RM commissie Begroting 2025 Ruimte en milieu
Lees verderBijdrage LG commissie Begroting 2025
Lees verder