Schriftelijke vragen luchtkwaliteit
Indiendatum: jun. 2016
SCHRIFTELIJKE VRAGEN
Aan : College van Gedeputeerde Staten
Datum : 13 juni 2016
Onderwerp : Luchtkwaliteit
Toelichting
De provincie geeft geld uit aan veiligheid, gezondheid en mobiliteit. Gezondheidsbevorderende maatregelen worden in Nederland echter langzaam genomen.[1] Onderstaande vragen zijn gebaseerd op vier constateringen/overwegingen.
I.Er wordt minder geld uitgegeven aan verbetering luchtkwaliteit dan aan aanleg en onderhoud van wegen en verkeersveiligheid.
Bij een vergelijking naar de uitgaven van de provincie Zuid-Holland de afgelopen jaren aan de doelen “2.1 Zorg voor de kwaliteit van provinciale infrastructuur” en “2.2 Een betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid” enerzijds en “2.4 Een beter leefmilieu met minder hinder” anderzijds blijkt dat doel 2.4 minder geld heeft ontvangen. Uit de begroting 2016 is gebleken dat 224.196 euro versus 2.333 euro (x 100.000) wordt uitgegeven aan respectievelijk de programma’s “Instandhouding, bereikbaarheid en verkeersveiligheid op orde” en “Schone en toekomstbestendige energie”.[2]
II.Het probleem van verkeersslachtoffers is relatief beperkt in vergelijking tot het aantal slachtoffers als gevolg van slechte luchtkwaliteit.
Uit statistieken van het CBS blijkt dat in de periode 2010-2014 het aantal verkeersdoden in Zuid-Holland in de periode 2010-2014 tussen de 78 en de 98 fluctueert.[3] Dit betreft alle wegen, niet enkel provinciale wegen.
III.Het Planbureau voor de Leefomgeving stelt dat jaarlijks duizenden Nederlanders een jaar eerder overlijden als gevolg van luchtvervuiling.[4]
IV.Uitgaven aan automobiliteit gaan veelal ten koste van de luchtkwaliteit en daarmee van de gezondheid.
V.Het duurt in Nederland lang voordat gezondheidsbevorderende maatregelen genomen worden.
Een voorbeeld is het verbod op het gebruik van asbest. Asbestose werd in 1936 erkend. In 1943 kwam longkanker door asbest in Duitsland op de lijst van beroepsziekten te staan. Pas na een arrest uit 1990 van de Hoge Raad – en toen rechtbanken en masse asbestslachtoffers schadeclaims toewezen – kwam er in 1993 een asbestverbod (Asbestbesluit).[5]
Vragen
Ondergetekende stelt aan het college van Gedeputeerde Staten de volgende vragen:
1.Bent u op de hoogte van het recente onderzoek van Dr. Erica S. Schultz et al[6] waarin geconcludeerd wordt dat “Early exposure to traffic pollution may affect lungs later.”?
2.Wat vindt u van de conclusies van dit onderzoek dat “policymakers should take traffic air pollution levels into considerations when planning for housing, schools and daycare centers”[7]?
3.Is GS het met ons eens dat de voornoemde conclusie uit het onderzoek – gezien de verantwoordelijkheden van de provincie – ook betekent: “Beleidsmakers zouden – vanwege verkeersluchtvervuiling – rekening moeten houden met de ligging van huizen, scholen en kinderopvanglocaties bij het plannen van wegen en het vaststellen van maximumsnelheden.”? Zo ja hoe gaat u die interpretatie vorm geven? Zo nee, waarom niet?
4.Is GS het met ons eens dat het grote verschil in uitgaven voor provinciale mobiliteit enerzijds en provinciale luchtkwaliteit anderzijds door het College de afwegingsfactor (volks)gezondheid onvoldoende wordt meegewogen?? Zo nee, waarom niet?
5.Gezien het verschil in uitgaven aan verbetering luchtkwaliteit enerzijds en (o.a. veiligheid van) infrastructuur anderzijds en het grote belang van gezonde lucht voor de levensverwachting van Zuid-Hollandse inwoners, is het College bereid om meer te investeren in de verbetering van luchtkwaliteit? Zo nee, waarop baseert u uw mening?
6.Is GS het met ons eens dat gemeenten die niet voldoende ingrijpen in gemeentelijke knelpunten in luchtkwaliteit door de provincie actief dienen te worden benaderd om maatregelen te treffen om de luchtkwaliteit te verbeteren?[8] Zo nee, waarom niet?
Bart Canton Partij voor de Dieren
Begroting in een oogopslag, http://2016.begrotingzuidholland.nl/
[1] “Levensverwachting, Achtergrondstudie uitgebracht door de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg bij het advies Sturen op gezondheid” L. Ottes, Den Haag, 2011.
[2] Zie afbeelding laatste bladzijde, http://2016.begrotingzuidholland.nl/ begroting in een oogopslag, enkel aangevuld met pijlen en toelichtende tekst.
[3]http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71426NED&D1=0&D2=a&D3=0&D4=9&D5=14-18&HD=160307-1539&HDR=T,G3&STB=G1,G2,G4
[4]http://www.pbl.nl/sites/default/files/cms/publicaties/Knol_van_Velze_2009_Interpretatie_vroegtijdige_sterfte_luchtverontreiniging.pdf
[5] “Levensverwachting, Achtergrondstudie uitgebracht door de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg bij het advies Sturen op gezondheid” L. Ottes, Den Haag, 2011. Pag. 41
[6] Karolinska Institutet, Institute of Environmental Medicine in Stockholm
[7] http://www.reuters.com/article/us-health-infants-air-pollution-idUSKCN0YF2LE
[8] Wegen zoals de Hoefkade en de gedempte Burgwal in Den Haag en de ’s-Gravendijkwal in Rotterdam.
Indiendatum:
jun. 2016
Antwoorddatum: 14 jun. 2016
Klik hier voor de antwoorden.
Interessant voor jou
Technische vragen duurzame veehouderij
Lees verderSchriftelijke vragen afschotontheffing roeken ZH
Lees verder