Schrif­te­lijke vragen OV-toegan­ke­lijkheid


Indiendatum: nov. 2017

Toelichting

Sinds 1 januari 2017 is toegankelijkheid van o.a. OV en OV-haltes in ons land wettelijk verplicht. Het VN-verdrag hierover is geratificeerd. Dit betekent dat voortaan bij elke aanschaf, bouw of verbouwing verplicht rekening moet worden gehouden met toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Dit is nu een recht. Bestaande OV-haltes hoeven nog niet aan deze eisen te voldoen.

Naar aanleiding van de bovenstaande toelichting legt de Partij voor de Dieren de volgende vragen aan u voor.

Vragen

1. Bent u bekend met het artikel en bijbehorende petitie ‘Opinie: Maak Nederland nou eindelijk eens toegankelijk voor gehandicapten’?[1]

2. Zijn GS het met de staatssecretaris eens dat "de petitie de urgentie bevestigt om verder te werken aan een toegankelijk openbaar vervoer in Nederland."?[2] Zo ja, uit welk provinciaal beleid blijkt dit? Zo nee, waarom niet?

3. Is er een beeld hoeveel OV-haltes in de provincie niet goed toegankelijk zijn voor gehandicapten? Zo ja wat is dat beeld? Zo nee, bent u bereid deze informatie in kaart te brengen?

Ervaringsdeskundige Marce de Hond – die een jaar lang genoodzaakt was gebruik te maken van een rolstoel – stelt betreffende de rolstoeltoegankelijkheid van OV het volgende “De huidige stand van zaken in het OV is niet zozeer het gevolg van het huidige beleid, maar is te wijten aan gebrek aan visie in het verleden. Er is de afgelopen decennia ontoegankelijk materieel aangeschaft; dit moet eerst worden afgeschreven voordat het vervangen kan worden. De NS belooft dit voor 2030 voor elkaar te hebben.”[3]

4. Heeft de provincie een overzicht wanneer bestaande OV-haltes en voertuigen zijn afgeschreven en/of toe zijn aan renovatie – waarbij eventuele verbetering van de toegankelijkheid voor gehandicapten kan worden meegenomen? Zo ja, graag ontvangen we dat overzicht.

5. Zijn GS met ons van mening dat meer dan 10 jaar wachten op verbeteringen van de toegankelijkheid voor minder validen ontoelaatbaar lang zijn? Zo nee, hoe typeert u een periode van 10 jaar wachten op verbeteringen?

6. Elke gemeente is – op grond van de WMO 2015 – verplicht om specifieke beleidsvoornemens te formuleren gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, in het bijzonder het bevorderen van de toegankelijkheid van voorzieningen, diensten en ruimten voor mensen met een beperking. Gemeenten kunnen hierbij de inclusieagenda als instrument hanteren. Maar gemeenten hebben ook de beleidsvrijheid om met andersoortige benaderingen te werken.

7. Heeft de provincie een beeld welke gemeenten reeds een beleid hebben waarin op voldoende wijze invulling wordt gegeven aan de toegankelijkheidseisen van de WMO 2015? Zo ja wat is dat beeld?

8. Is provincie voornemens de ratificatie van het VN-verdrag ook een duidelijk rol te geven in toekomstige concessieverleningen in het Programma van Eisen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke wijze?

Bart Canton

Statenlid Partij voor de Dieren

Provinciale Staten Zuid-Holland

[1] https://onbeperktopenbaarvervoer.petities.nl/

[2] Zie reactie op kamervragen:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2017/10/16/beantwoording-kamervragen-over-het-bericht-opinie-maak-nederland-nou-eindelijk-eens-toegankelijk-voor-gehandicapten/beantwoording-kamervragen-over-het-bericht-opinie-maak-nederland-nou-eindelijk-eens-toegankelijk-voor-gehandicapten.pdf

[3] http://www.marcdehond.nl/dat-het-openbaar-vervoer-niet-goed-rolstoeltoegankelijk-is-komt-door-gebrek-aan-visie-uit-het-verleden/

Indiendatum: nov. 2017
Antwoorddatum: 20 dec. 2017

Klik hier voor de antwoorden.

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen alarm drinkwaterbedrijven

Lees verder

Schriftelijke vragen aan lot overlaten en onnodig laten lijden aangeschoten eenden Krimpenerwaard

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer