Bijdrage Provin­ciale Staten Merwe­deLin­gelijn


12 oktober 2022

Het leek dit voorjaar de enige optie om voor veel geld de huidige treinen aan te passen door inbouw van een nieuw veiligheidssysteem. Meerdere partijen uit de Staten, waaronder de Partij voor de Dieren, waren ongelukkig met het idee dat nog langer doorgereden zou worden met treinen die geen toilet hebben, terwijl dat voor sommige reizigers wel nodig is.

Inmiddels blijkt dat ombouwen van de huidige treinen erg duur is en aanschaf van nieuwe treinen daardoor toch financieel aantrekkelijk blijkt te zijn. Het is goed dat in het Programma van Eisen de toegankelijkheid van de treinen, de aanwezigheid van toiletten en duurzaamheid worden opgenomen.

De bijdrage van het Rijk, de verlenging van de concessie en de benodigde middelen uit de provincie zijn logische besluitpunten.

De Partij voor de Dieren kan instemmen met de keuze voor het vervangen van de treinen op de MerwedeLingeLijn.

De Partij voor de Dieren is wel zeer kritisch over concessiehouder Qbuzz. Over de bussen en de waterbus (Blue Amigo, dochteronderneming van Qbuzz) in hetzelfde concessiegebied zijn veel klachten binnengekomen over verstoorde arbeidsrelaties tussen personeel en leiding, slechte dienstverlening naar de klant en slechte communicatie. Qbuzz krijgt waarschijnlijk een verlenging van de concessie, maar dat wordt wat ons betreft niet gezien als beloning voor slecht functioneren. De Partij voor de Dieren vraagt aanhoudende aandacht van Rijk en provincie om de problematiek rondom QBuzz op te lossen.

Carla van Viegen
Fractievoorzitter Partij voor de Dieren
Provincie Zuid-Holland