Bijdrage BW commissie Herziening Omge­vings­beleid Gnephoek en Uitvoe­rings­be­sluit fiets- en voet­gan­gers­tunnel N208 Lisse


20 november 2024

Herziening Omgevingsbeleid Gnephoek

Als we puur alleen kijken naar de woningbouwplannen voor de Gnephoek klinkt het goed: een integrale aanpak, waar wordt gebouwd volgens het Convenant Klimaatadaptief Bouwen, Convenant Toekomstbestendig Bouwen en de Maatlat klimaatadaptieve groene gebouwde omgeving. Allemaal punten waar de Partij voor de Dieren enthousiast van wordt. We hopen van harte dat deze plannen ook realiteit worden, en blijven – ook als de kosten voor dit project mogelijk toch anders uitpakken, want risico’s zijn er zeker.

Want waar deze woningbouwplannen misschien goed klinken, blijft de Partij voor de Dieren zich onverminderd zorgen maken over de locatiekeuze van de Gnephoek.

Allereerst de toekomstbestendigheid van deze wijk. Keer op keer lezen we in de stukken dat water en bodem toch wel een ‘grote opgave’ zijn, en ‘grote aanvullende inspanning’ vragen, ondanks de mooie woorden van ‘water- en bodem sturend’. Want hoe gaan we zorgen voor efficiënte waterberging in deze toekomstige woonwijk gelegen in een natte polder onder zeeniveau?

Verder zouden de plannen ‘duurzaam in transitie’ zijn; de gevolgen zouden dus niet worden afgeschoven naar toekomstige generaties. Maar hoe duurzaam is deze transitie echt? Zowel het PAL- als PARK advies waren wat ons betreft hier zeer duidelijk over.[1] Namelijk dat tot in de lengte der dagen investeringen nodig zijn voor water- en bodembeheer én dat deze toekomstige investeringen geen onderdeel uitmaken van de huidige plannen. Dus ook gelijk de vraag: wie draait erop voor deze toekomstige blijvende kosten? Zullen dit de inwoners van waterschap Rijnland zijn? Graag een reactie.

Dan de weidevogels, ze zijn nog door niemand genoemd. Dat deze woningbouwplannen ten koste gaan van de weidevogels is duidelijk. In de stukken voor deze vergadering ontbreken nog de concrete plannen voor de compensatie van het verloren weidevogelgebied. We zien de plannen voor compensatie graag zo snel mogelijk tegemoet; en dat hierin in ieder geval is opgenomen dat het nieuwe gebied zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke gebied ligt en dat het compensatiegebied ten minste hetzelfde aantal hectares bevat. Kan GS aangeven wanneer we dit plan kunnen verwachten?

[1] PAL advies bouwen Gnephoek en Advies PARK inzake Contourenplan Gnephoek (25 oktober 2023).

Uitvoeringsbesluit fiets- en voetgangerstunnel N208 Lisse

Een provinciale weg waar autoverkeer overheen raast, doorkruist een fietspad bij Lisse. Hierdoor ontstaat gevaar voor fietsers. De gevaarzetter moet betalen, dus wij vinden het logisch dat de Provincie nagenoeg alle kosten draagt. Maar wij vinden niet dat dit geld besteed wordt aan fietsbeleid. Het is autogeld, en het zou ten koste moeten gaan van het budget voor autoverkeer. Fietsgeld zou het zijn als we wegen bijbouwen omdat het fietsverkeer sterk groeit (dat is gelukkig het geval), of omdat fietsers steeds harder fietsen, en steeds verder. Onze vraag aan de gedeputeerde is dit: Hoe labeled u de besteding voor deze fietstunnel en wat is uw visie op investering in fietsinfrastructuur die nodig is vanwege de groei van het fietsverkeer?

Kirsten Weitering en Robert Jan Vonk
Fractievolgers Partij voor de Dieren
Provincie Zuid-Holland